Calgary en Banff

27 mei 2013 - Banff, Canada

Hallo iedereen!

Hierbij dan ons eerste echte bericht. We zijn afgelopen zaterdag aangekomen in Calgary. Geen vertraging, dus prima. We hebben dus bus naar ons hotel genomen, het Hyatt. Luxe! Pfoe! Heerlijk ruime kamer met mooi uitzicht en hele fijne bedden. Na een douche zijn we even het centrum ingelopen om een hapje te eten. We hadden goede verhalen gehoord over Earls, dus zijn we daar naar binnen gestapt. Even snel gegeten, toen terug naar het hotel en toen wilden we écht écht écht nog een paar uurtjes wakker blijven zodat we de volgende ochtend niet zo vroeg wakker zouden worden. Je raadt het al: niet gelukt natuurlijk. We zijn allebei rond 20.00 uur in slaap gevallen om de volgende ochtend om 5.00 uur klaarwakker te zijn. We zijn rond een uur of 7 maar naar buiten gelopen om de buurt wat te verkennen. We hebben het Olympic Plaza bekeken en hebben nog een marathon gezien onderweg. Daarna een ontbijtje, en rond 10 uur zijn we terug gegaan naar het hotel. Zoals we al een beetje hadden verwacht is Calgary niet zo’n bruisende stad en bleek het goed dat ik maar 1 nacht had geboekt.

’s Middags zijn we al op tijd naar het vliegveld vertrokken om onze huurauto op te halen. Ik had de op één na kleinste auto gereserveerd (de kleinste auto was een Suzuki Swift, daar wil je geen 2,5 week honderden kilometers in afleggen) en de man achter de balie gaf aan dat het een Ford Fiesta zou worden. Mèh, balen. We hadden gehoopt toch een beetje grotere auto te krijgen. Toen we aankwamen in de parkeergarage bleek echter dat we wél een grotere auto kregen, een Dodge Charger. Een dikke, vette auto. Henry was helemaal gelukkig. En toen begon de rit, op naar Banff! Na een tijdje rijden zagen we de bergen voor ons opdoemen en voor we het wisten reden we al in de Rocky Mountains met voor, achter en naast ons alleen maar bergen. Super mooi, echt.

Eenmaal aangekomen in Banff zijn we direct naar onze bed & breakfast gereden. We hadden een kamer geboekt maar kregen een upgrade, naar een huisje met o.a. televisie, een klein zithoekje en keukentje. Heel fijn! Al deze dingen zouden we op een normale kamer niet hebben. De eigenaresse heeft ons direct een heleboel dingen verteld over de omgeving en heel veel tips gegeven over wat te doen en te zien. Ze was heel enthousiast, echt leuk. Na nog even boodschappen te hebben gedaan hebben we een hapje gegeten bij de ‘The Old Spaghetti Factory’ (Iris, bedankt voor de tip!) en zijn we teruggegaan naar het huisje. Na een douche was het weer tijd om te slapen want die jetlag valt toch tegen.

Vandaag hebben we gelukkig wat langer kunnen slapen en hebben we in het huisje ontbeten. Rond 9.00 uur zijn we op pad gegaan. Eerst naar de Bow Falls (waterval), heel indrukwekkend. Er kwamen daar steeds bussen aan met Chinezen. Dat was ook heel indrukwekkend. Daarna zijn we doorgereden naar het Banff Springs Hotel, een hotel dat aan het einde van de 19e eeuw is gebouwd omdat er een spoorlijn liep langs Banff. Het gebouw is ongelooflijk groot en was echt gebouwd voor de elite. Je mocht er ook naar binnen om rond te kijken, dat hebben we dan ook gedaan. Super leuk, alles was zo oud maar goed in stand gehouden. We wilden eigenlijk daarna met de gondola naar boven maar het weer betrok dus zijn we eerst naar een museum gegaan, het Buffalo Nations museum, geheel geweid aan de history van de indianen in de Canadese Rocky Moutains. Het was leuk om te zien, maar niet heel erg bijzonder en het rook er naar kringloopwinkel. Daarna toch naar de gondola gegaan, ook al bleef het bewolkt. Henry haakte af dus ik ben alleen naar boven gegaan. Doodeng, want ik heb ook hoogtevrees maar ben blij dat het gedaan heb. Het uitzicht was fenomenaal. Het zicht was gelukkig goed, ondanks de bewolking. Ik zal er straks nog wat foto’s opzetten van het uitzicht, het was echt prachtig.

Na de gondola wilden we eigenlijk nog een museum bezoeken maar dat was gesloten, dus toen zijn we doorgereden naar Lake Minnewanka. Meren hebben ze hier te over, dus daarvan zullen nog veel foto’s volgen. Veel valt er niet over te vertellen, het was gewoon een erg mooi meer, zie ook de foto’s. Vlakbij Lake Minnewanka liggen Two Jack Lake en Johnson Lake. Deze laatste 2 meren zijn wat kleiner maar daarom niet minder mooi.

En dan het belangrijkste van vandaag, we hebben onze eerste wilde dieren gezien! We hadden het echt nog niet verwacht en waren met de eerste foto dus ook niet voorbereid, maar we hebben gezien: 2 elks (elanden), 2 herten en heel veel eekhoorns. Super leuk! We kwamen bij één van de meren nog mensen tegen uit Groningen die aangaven dat er in de buurt ook beren zitten maar die hebben wel helaas nog niet gespot.

We zijn nu net thuis. Net bij de supermarkt hebben we nog wat vlees gehaald want er zit een bbq bij het huisje waar we gebruik van mogen maken. Beetje aardappelsalade en stokbrood erbij en we hebben een maaltijd. Morgen vertrekken we naar Lake Louise, hier hebben we ook nog een nachtje in een hotel.

Binnenkort weer een update!

Groetjes,

Henry en Harma

1. Aalt en reina:
    28 mei 2013
    geniet van je vakantie en we hopen op nog meer positieve
    berichten van jullie en foto,s natuurlijk
    groetjes reina en aalt
  2. Pap & mam:
    28 mei 2013
    Begin is goed zo te zien. Genieten maar......
  3. Anne en trijnie:
    28 mei 2013
    ik geniet met jullie mee als ik de foto,s heb bekeken
  4. Greetje:
    28 mei 2013
    Hè Kanjers, ik geniet van jullie reisverhaal, scheelt bij thuiskomt heel veel uitleg....haha...als jullie blijven genieten van de vakantie komt het allemaal goed....goede en gezellige voorspoedige reis verder.
  5. Anne:
    28 mei 2013
    Wow mooi ja !! Geniet er van !! :-)
  6. Jolanda:
    28 mei 2013
    Waow! Prachtig die foto's en de verhalen! Mijn reislustige hartje begint sneller te kloppen voor Canada! :-)