Clearwater

3 juni 2013 - Clearwater, Canada

Hallo iedereen,

Excuses voor de radiostilte. We hebben de afgelopen dagen in Clearwater in een huisje (of cabin zoals ze hier zeggen) gezeten, op het erf bij de mensen die het verhuurden maar midden in de natuur. Er was wel een internet verbinding maar die was zo slecht dat we niet eens onze email konden lezen. Maar we zijn natuurlijk ook niet in Canada voor het internet, dus dat hebben we dan maar even links laten liggen.

Goed, we hebben dus een paar dagen geleden een wildlifetour gedaan. De mensen waarbij we een kamer huurden hebben een eigen bedrijfje waarmee ze dit soort dingen organiseren. We werden opgehaald door John, een man die al ruim 30 jaar in de omgeving van Jasper woont en heel veel weet van de natuur en de dieren die erin leven. Ons groepje bestond uit 9 man en het bleek dat we in een busje werden opgepikt en daar vervolgens ook in bleven zitten. We werden door John rondgereden in de omgeving terwijl hij vertelde over de dingen die we onderweg tegenkwamen. Het doel was natuurlijk om veel wilde dieren te spotten. Dit viel helaas wat tegen, maar de natuur kun je natuurlijk niet dwingen. We hebben wat herten onderweg gezien, een eland, een beer in de verte en een berggeit heel ver weg. Dit waren jammer genoeg allemaal dieren we zelf ook al hadden gezien en ook nog eens veel dichterbij. Maar toch was het erg leuk, onze gids vertelde ontzettend veel en beantwoorde uitgebreid de vragen die iedereen stelde.

De dag erna wilden we naar Maligne Lake gaan. Dit meer staat bekend als het bekendste en mooiste meer in Jasper National Park. We vertrokken vol goede moed totdat het enorm begon te plenzen. Onderweg zijn we nog gestopt bij Medicine Lake, een meer dat in het najaar volledig leegloopt daar gaten in de grond. Dit water loopt vervolgens weg in andere meren en pas in het voorjaar, als de sneeuw begint te smelten, loopt het weer vol. Heel apart, maar toch een bijzonder fenomeen. Daarna dus door naar Maligne Lake. Dit meer zou bijzondere kleuren hebben in het zonlicht maar omdat zo hard regende was hier niets van te zien. We waren binnen no-time zeiknat dus een stukje wandelen was er ook niet bij. We hebben vanuit het koffiehuis het meer nog even uitgebreid bewonderd en zijn toen weer omgekeerd. Eenmaal terug in Jasper hebben we een museum bezocht over de geschiedenis van de mens in de Rocky Mountains. Het was heel interessant en minder muf dan het museum dat we in Banff hebben bezocht. ’s Avonds hebben we nog een lekkere steak gegeten en de dag erna zijn we vertrokken naar Clearwater.

De rit naar Clearwater begon met, jawel, een beer. Ditmaal was het weer een grizzly. We schijnen er wel mazzel mee te hebben, grizzly’s zijn er niet meer zoveel in Canada, en toch hebben we er al 2 gezien. Enfin, kort na ons vertrok gingen we over de grens van Alberta naar British Columbia en moest de tijd worden verzet. We waren al op tijd vertrokken en toen we om 9 uur de grens overgingen was het opeens nog maar 8 uur. Zomaar een uur gewonnen! We zijn onderweg nog even gestopt bij een informatiepunt waar we wat folders over de omgeving hebben opgepikt. Tevens hebben we daar een Koreaanse van een balustrade af zien vallen. Serieus, die Aziaten hier zijn een beetje raar hoor. Gelukkig viel de Koreaanse de goede kant op, de verkeerde kant op en ze was 3 meter naar beneden gesmakt. Maar ja, ze doen alles voor een kekke foto.

De rit was een beetje eentonig maar gelukkig niet heel erg lang. We hebben ongeveer 300 kilometer afgelegd. Eenmaal aangekomen bij ons huisje waren de eigenaren niet thuis, maar er hing een briefje voor ons met welke cabin ze voor ons hadden gereserveerd. De sleutel zat in het slot. De mensen doen hier trouwens hun deuren helemaal niet op slot lijkt het wel. Het zal hier, behalve de wilde dieren, vast erg veilig zijn. Daarna hebben we nog wat boodschappen gedaan. We hebben hier weer beschikking over een bbq dus Henry had lekkere spareribs voor ons bedacht, en het smaakte heerlijk.

Gisteren hebben we hier de omgeving verkend, het Wells Gray Provincial Park. Er zijn hier veel watervallen en wandelroutes dus we verwachtten wel veel te zien. We zijn in de ochtend op tijd vertrokken. We zouden vandaag 70 kilometer afleggen, een flink stuk naar boven, naar het Clearwater Lake. Maar er was onderweg genoeg te zien. De eerste stop was bij de Spahats Falls, we hebben hier prachtige foto’s gemaakt. Naderhand hebben we nog een kop koffie gehaald bij een stalletje op de parkeerplaats dat van een Belgische meneer bleek te zijn. Hij was 4 jaar geleden naar Canada verhuisd en vulde zijn leven met het verkopen van koffie e.d. en wafels en Belgische chocolade op deze parkeerplaats.

Daarna zijn we doorgereden naar een uitkijktoren. Het asfalt ging op een gegeven moment over op een soort gravel, met veel gaten en butsen. De weg was ook nog eens vrij smal dus het was telkens even spannend als we een tegenligger tegenkwamen. Eenmaal bij de uitkijktoren hebben we daar wat rondgekeken en geluncht. Toen door naar de Helmcken Falls. Dit zijn de bekendste watervallen van deze streek. Het was wederom mooi om te zien, een boel natuurgeweld met een boel historie over hoe dit zo tot stand is gekomen. Eenmaal onderweg kwamen we een kleine file tegen, we hoopten het al een beetje, en ja hoor! Weer een beer! Dit keer een bruine met 2 jonkies. Heel leuk om te zien, ze waren heel nieuwsgierig. Vervolgens zijn we doorgereden naar het eindpunt, het Clearwater Lake. Hier hadden we toch wat meer van verwacht maar dat viel wat tegen. We dachten toen een stukje te gaan lopen langs het water maar het pad was zo slecht dat je af en toe moest opletten dat je niet in het water viel of misstapte. Beetje jammer. We hebben wel een of andere Duitse koek gegeten op het terras en we hebben daar kolibries gezien! Leuke en vooral heel snelle vogeltjes. Onderweg naar beneden zijn we nog op wat plekken gestopt om nog wat meer watervallen te bekijken en toen was de dag al haast weer om.

Vandaag wilden we het een beetje rustig aan doen. We hebben morgen een hele lange rit voor de boeg naar Whistler, ongeveer 450 kilometer en de verwachting is dat we daar bijna de hele dag wel zoet mee zijn. We stoppen natuurlijk onderweg wel op veel plekken om wat rond te kijken. Toch wilden we nog wel een wandeling doen dus dat hebben we gedaan. Het was jammer dat het zo ontzettend warm en drukkend was waardoor het toch niet zo interessant was als dat we hadden gedacht. We zijn nu weer terug bij het huisje en het is net begonnen met onweren en harde regen. Net op tijd weer terug dus. Desondanks is de temperatuur hier wel aangenaam, een graad of 20. En eerder vanmiddag zelfs 25 graden. Lekker weertje om even te relaxen.

Morgen vertrekken we dus naar Whistler, naar een camping en we zullen daar slapen in een yurt. Dat is een soort tent. Lijkt ons leuk, het is weer eens wat anders. De verwachting is wel we daar geen internet zullen hebben maar we zullen jullie natuurlijk proberen te updaten zodra dat kan.

Groetjes,

Henry en Harma

1. Anne en trijnie:
    4 juni 2013
    dit is toch echt kikken zeg
  2. Aalt en reina:
    5 juni 2013
    Dat was jammer inderdaad dat jullie maar weinig wilde dieren gezien hebben maar wie weet wat jullie verdere reis nog gaat brengen wij wachten in ieder geval het volgende reisverhaal weer af veel plezier en vooral blijven genieten groet aalt en reina